صفحه اول اخبار عناوین سروش هفتگی شهری مجازی برای کودکان و نوجوانان
بازدید: ۷۵۱

کد خبر: ۲۵۶۹
شنبه ۱۵ مهر ۹۱ ساعت ۱:۱

شهری مجازی برای کودکان و نوجوانان

گزارشی از راه اندازی پورتال "هزار و شصت و شونزده"

در روزگاری زندگی می‌کنیم که فناوری با سرعت زیادی رو به جلو در حرکت است و هر روز محصول جدیدی به بازار عرضه می‌کند.

لپ‌تاپ، نوت‌بوک، تبلت و گوشی‌های تلفن همراه در دست بسیاری از کودکان همچون بزرگسالان دیده می‌شود.

حالا دیگر بسیاری از بچه‌ها ترجیح می‌دهند به جای فوتبال در زمین‌های خاکی، با رایانه بازی کنند؛ به جای رفتن به سینما با خرید انواع سی‌دی‌ها برای خود یک شبکه نمایش خانگی بسازند و با کمک رایانه‌هایشان وارد دنیای مجازی شوند و فایل‌های صوتی و تصویری مورد نظرشان را دانلود کنند.

همه اینها می‌توانند دلایلی باشند برای ایجاد یک پورتال به نام «مرکز رسانه مجازی کودک و نوجوان» که به همت معاونت رسانه مجازی سازمان صداوسیما و با همکاری شبکه دو سیما راه‌اندازی شده است و در واقع از زیرمجموعه‌های «شبکه ما» در معاونت رسانه مجازی صداوسیماست. پورتال‌ها، شبکه‌های اجتماعی، آی پی مدیا، موبایلتی وی و... رسانه‌های مجازی در دست کار این معاونت هستند که با اهداف ایجاد آرایش رسانه‌ای جامع و مؤثر در محیط مجازی، زمینه‌سازی رشد و باروری فرهنگ و ارزش‌های اسلامی ـ ایرانی  و ارائه خدمات بر بستر اینترنت پاک راه‌اندازی شده و می‌شوند.

 به بهانه ایجاد پورتال «هزار و شصت و شونزده» به تهیه گزارشی در این زمینه پرداختیم.

راه‌اندازی پورتال

زهرا حق‌جویی کارشناس ارشد مدیریت که سال‌هاست برای بسیاری از برنامه‌های کودک نویسندگی کرده و کارگردانی برنامه‌هایی چون «سلام، صبح،  مدرسه» و «من بگم» و «تن‌تن کارتن» در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد، اکنون سردبیری پورتال رسانه مجازی کودک و نوجوان را بر عهده دارد. او در مورد راه‌اندازی این رسانه مجازی می‌گوید: الان موقعیت ما در رسانه مجازی مانند زمانی است که سینما تازه وارد ایران شده بود. البته در این زمینه گروهی از محققان و کارشناسان کار کرده‌اند و می‌توانم بگویم آقای فتح‌الله‌زاده مدیر گروه شرکت طرفه، علی زارعان مدیر گروه کودک و گروهی هفت‌نفره  به سرپرستی آقای احسان خان‌محمدی با توجه به نیازسنجی از کودکان کشور این طرح را معماری کرده‌اند. امروز دیگر مخاطبان تلویزیون وقتشان محدود است و نمی‌توانند منتظر بنشینند  که برنامه کودک یا اخبار  و... شروع شود؛ می‌خواهند آزادی بیشتری داشته باشند و هر زمان که دوست دارند برنامه تماشا کنند. بچه‌ها الان می‌خواهند خودشان جدول زمانبندی کارهایشان را تعیین کنند؛ مثلاً الان دوست دارند کارتون ببینند، نقاشی بکشند یا حتی پیام بفرستند. در آینده نزدیک که اینترنت داخلی راه‌اندازی شود و مردم با سرعت بالا به آن دسترسی یابند، این پورتال از محبوب‌ترین رسانه‌ها خواهد بود. رسانه تلویزیون یک‌طرفه است؛ عده‌ای برنامه می‌سازند و مردم تماشا می‌کنند اما در رسانه مجازی تعامل دوطرفه است و مخاطب هم می‌تواند عکس و فیلم و پیام بفرستد و فعالیت‌های دیگر نیز انجام دهد.

اهداف رسانه مجازی کودک و نوجوان

حق‌جویی درباره اهداف راه‌اندازی این پورتال توضیح می‌دهد: اول از همه باید بگویم این پورتال، شهری مجازی برای کودکان و همه آنهایی است که کودکی را دوست دارند. ساخت رسانه‌ای که تمام کودکان با آن ارتباط برقرار کنند، رسانه‌ای که ارزش‌های الهی و معنوی را جهانی کند زیربنای فکری ما بود اما مهم‌ترین اهداف ما عبارت است از: ۱ ـ  ارتقای سطح فرهنگ کودکان در رابطه با اینترنت؛ اینکه بچه‌ها فعال شوند و بتوانند فیلم و عکس آپلود کنند. ما ساختار را به صورت شهر دیدیم که تمام نیازهای کودکان را برآورده کند. می‌خواهیم یک بانک اطلاعاتی راه‌اندازی و همه منابع اطلاعاتی برای کودک یا درباره کودک را جمع‌آوری ‌کنیم. ۲ ـ ایجاد سرگرمی سالم برای کودکان، ۳ ـ . رشد خلاقیت در کودکان با توجه به استعدادشان، ۴ ـ برقراری ارتباط کودکان ایران با هم ۵ ـ ایجاد مرکزی برای انجام مطالعات درباره کودکان؛ جایی که کارشناسان کودکان با هم تعامل داشته باشند و به تولید دانش در این زمینه بپردازند.

فیلم، عکس، قصه

سردبیر پورتال درباره بخش‌های متنوع طراحی‌شده در آن می‌گوید: برای این رسانه مجازی قسمت‌های مختلفی در نظر گفته‌ایم که عبارت‌اند از: ۱ ـ گالری عکس: شامل عکس‌هایی که ما تولید کرده‌ایم و عکس‌هایی که بچه‌ها گرفته‌اند. عکس‌ها هم مناسبتی هستند و هم موضوعات آزاد دارند. در این قسمت عکس‌ها موضوع‌بندی و آرشیو می‌شوند.۲ ـ تماشاخانه: تمامی فایل‌های تصویری در این بخش جمع‌آوری شده‌اند. کارتون‌ها، فیلم‌ها، کلیپ و تیتراژ، علمی و آموزشی که همه قابل دانلودند و بخش مردمی حاوی فیلم‌هایی که بچه‌ها یا والدینشان با دوربین‌های خود گرفته‌اند و البته خلاقیت در اینجا حرف اول را می‌زند. ۳ ـ هنرمندان: شخصیت‌های تلویزیونی محبوب بچه‌ها مانند عموقناد، قلقلی، عمو پورنگ، فیتیله‌ای‌ها و... هر کدام صفحه (پیج) مخصوص به خود را دارند  و با بچه‌ها در ارتباط هستند و فعالیت‌های مربوط به برنامه‌شان را انجام می‌دهند؛ مثلاً مسابقه نامه‌ای به خدا که در بخش عمو پورنگ مطرح شده و بچه‌ها بیش از پنج‌هزار نامه ارسال کردند و خودشان به داوری نشستند. در این قسمت نیز بچه‌ها می‌توانند فیلم و عکس و پیام بفرستند. ۴ ـ قصه‌گویی: شامل قصه‌های تأمینی رادیو نظیر قصه‌های برنامه «شب بخیر کوچولو» با صدای خانم نشیبا و نیز قصه‌های خاطره‌انگیز ۵ ـ خانه کودکان با نیازهای ویژه: این بخش شامل اخبار و مقالات و یادداشت‌های علمی در خصوص کودکان با نیازهای ویژه است؛ یعنی آنهایی که مشکلات جسمی و روحی دارند یا دچار محرومیت‌اند؛ حتی کودکان کار و کودکان اعتیاد. در این قسمت بخش تغذیه و بهداشت و مشاوره وجود دارد؛ یعنی مردم می‌توانند سؤالات خود را بپرسند و ۲۴ ساعت بعد جواب بگیرند. همچنین بخش حقوقی، بانک اطلاعاتی، مصاحبه و گزارش و کتابخانه مجازی نیز در نظر گرفته شده. ۶ ـ در آغوش نور یا همان مسجد: شامل قرآن آنلاین، دل‌گفته‌ها و خاطرات و مناجات. در این قسمت به مناسبت‌های مذهبی پرداخته  و در ایام خاص مانند ماه رمضان و اعیاد مراسمی برگزار می‌شود و در نظر داریم آموزه‌های دینی با همکاری مؤسسات مذهبی و فرهنگی ارائه شود. وی در ادامه می‌افزاید: آنچه اکنون بر صفحه اولیه پورتال دیده می‌شود، تصویر واقعی و نهایی نیست و قرار است پورتال همزمان با روز جهانی کودک افتتاح شود. در زمینه گرافیک کار هم باید بگویم که هم اکنون در حال طراحی هستیم و می‌کوشیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم اما ویژگی اصلی گرافیک این پورتال نشانه‌ای بودن آن است؛ یعنی بچه‌ها نیاز به خواندن ندارند. نشانه شکل را می‌بینند و روی آن کلیک می‌کنند.

به‌روزرسانی

اولین و مهم‌ترین ارزش خبر به‌ویژه در مبحث رسانه تازگی و به‌روز بودن است. از حق‌جویی می‌پرسم برای به این مهم چه تدابیری اندیشیده شده است، می‌گوید: با گروهی از خبرنگاران در ارتباط هستیم تا ستادی خبری به منظور خبرسازی و خبررسانی تشکیل دهیم. هر آنچه خبر و گزارش در رابطه با کودکان باشد در پورتال بارگذاری خواهد شد. به این منظور با خبرگزاری‌ها و نشریات نیز در ارتباط هستیم و از تمامی کسانی که در عرصه تلویزیون، سینما، تئاتر و مطبوعات برای کودکان کار کرده‌اند دعوت به همکاری می‌کنیم. همان‌طور که گفتم این پورتال همانند یک شهر است؛ حالا هر کس خانه می‌خواهد بیاید جلو.

چالش‌ها

حق‌جویی درباره چالش‌های پیش روی گردانندگان پورتال می‌گوید: از چالش‌های اصلی ما ناشناخته بودن رسانه مجازی کودک و نوجوان است. ما تا الان فقط آنتن تلویزیون را داشته‌ایم و برنامه «هزار و شصت و شونزده» یا همان عمو پورنگ ویترین پورتال بوده است. خوشبختانه ارتباط بچه‌ها با این برنامه بسیار خوب بوده. البته ما برای اطلاع‌رسانی در برخی برنامه‌ها زیرنویس هم رفته‌ایم اما باید بیشتر در این زمینه کار کرد. موضوع بعدی کنترل پورتال است که چون فضا باز است و تعامل گسترده بین کاربران برقرار، باید اعتماد مخاطبان یعنی هم کودکان و  نوجوانان و هم والدین کاملاً جلب شود. نکته دیگر مجاب کردن برخی از مسئولان و نهادها و مؤسسات برای همکاری در این زمینه است که به وقت و انرژی زیادی نیاز دارد. در پایان هم مثل همیشه تأمین هزینه‌ها و بودجه کافی برای کار است.

مخاطبان

سردبیر پورتال رسانه مجازی کودک و نوجوان درباره طیف مخاطبان آن می‌گوید: قبول دارم که هنوز تمامی بچه‌ها در کشور به اینترنت دسترسی ندارند و با ما ارتباط نگرفته‌اند اما این دلیل درجا زدن نمی‌شود. زمانی همه جای کشور برق نبود؛ آیا در آن موقع هیچ وسیله برقی تولید نمی‌شد؟! لذا باید پیوسته و بادرایت پیش برویم. جالب است بدانید بر اساس آمارهایی که گرفته‌ایم، تنها ۱۹ درصد از مخاطبان از تهران بوده‌اند. بچه‌ها از شهرهای کوچک و بزرگ و حتی روستاها برای ما پیام داده بودندکه نام خیلی از جاها برای ما ناآشنا بود. آنها بدون داشتن رایانه شخصی، با حضور در کافی‌نت‌ها برای ما پیام فرستاده بودند. قصد ما این است کودکی که با اینترنت کار می‌کند سردرگم نشود و سراغ سایت‌های نامناسب نرود و بیاید سراغ ما. هم اکنون بیش از ۵۰ هزار عضو داریم که کد رهگیری دارند. وقتی شبکه اجتماعی‌مان راه‌اندازی شد، به اعضا پسورد (رمز عبور) داده خواهد شد. پرمخاطب‌ترین بخش تاکنون بخش عمو پورنگ بوده که هم برنامه داشته و هم مسابقه برگزار کرده است. به عقیده من حجم محتوا ملا نیست که مخاطب می‌سازد بلکه طراحی سرویس و ارتباط است که بچه‌ها را جذب می‌کند. هرچند مخاطب ما صرفاً کودکان نیستند و بزرگسالان نیز می‌توانند از خاطرات و تجربیاتشان بگویند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

چشم‌انداز آینده

حق‌جویی می‌افزاید: با افتتاح پورتال در روز کودک می‌کوشیم به برنامه‌هایی که برای آینده در نظر گرفته‌ایم جامه عمل بپوشانیم، از جمله برقراری ارتباط با کودکان فارسی‌زبان غیرایرانی، آموزش زبان خارجی و پخش فیلم و کلیپ به دیگر زبان‌ها و ایجاد بخشی برای کودکان هنرمند در زمینه‌های عکاسی، نقاشی، شاعری، نویسندگی و توجه خاص به موسیقی کودکان.

رسانه مجازی کودک و نوجوان شهری است که همه بچه‌ها می‌توانند به آن وارد شوند، بازی و خوشحالی کنند، سرگرم شوند و آموزش ببینند و خلاقیت‌هایشان را بروز دهند. آرزو دارم این رسانه به جایی برسد که به عدد تمام کودکان ایران و حتی جهان عضو داشته باشد.

دیدگاه شما چیست؟
نام شما:
آدرس پست الکترونیک شما:
تلفن شما:
دیدگاه:

Share/Save/Bookmark