صفحه اول اخبار اخبار منتخب قاسم خسروی در سمینار تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیر دولتی: ۲۸۰ مجتمع فرهنگی هنری در کل کشور به بخش غیر دولتی واگذار می‌شود
بازدید: ۱۳۱

کد خبر: ۵۸۵۹
دوشنبه ۱۶ اسفند ۹۵ ساعت ۲:۳۷

قاسم خسروی در سمینار تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیر دولتی: ۲۸۰ مجتمع فرهنگی هنری در کل کشور به بخش غیر دولتی واگذار می‌شود

مدیرکل مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از میان ۶۸۰ مجتمع فرهنگی هنری در حال بهره برداری، ۲۸۰ مجمع به بخش غیر دولتی واگذار می‌شود که اینها به حوزه تئاتر نیز مرتبط می‌شود.

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، میزگرد ضرورت‌ها، قوانین، فرصت‌ها و موانع در بخش غیر دولتی تئاتر نیز شب گذشته (۱۵ اسفند) با حضور مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلیل صادق زاده، دبیر هیئت رسیدگی به موسسات هنری تک منظوره، قاسم خسروی، مدیرکل مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرتضی شیرازی، معاون اداره کل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تئاتر شهر برگزار شد.

*۲۸۰ مجتمع فرهنگی هنری در کل کشور به بخش غیر دولتی واگذار می‌شود

در ابتدای این میزگرد قاسم خسروی مدیرکل مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی عنوان کرد: بستر سازی برای فعالیت‌های نمایشی به خصوص تئاتر ، در نظام اداری ما و آنچه که قانون اساسی به آن تاکید دارد، ۳ نوع فعالیت را مشخص کرده است. فعالیت های دولتی ، خصوصی و تعاملی ، بر این مبنا فعالیت‌های نظام اداری قریب به ۲۰ و اندی سال با توجه به انجام فعالیت های بخش خصوصی در نظام اداری ایران شکل گرفت.

وی در ادامه گفت: اول آنکه اهالی فرهنگ و هنر ، اهالی تئاتر خیلی جدی وارد قضیه نشدند. از سوی دیگر به لحاظ دیدگاهی که وجود داشت واگذاری به بخش غیر دولتی و درامد زا نبودن این بخش علی رقم اینکه بسترهای قانونی وجود داشت فعالیت های چندانی صورت نگرفت. در آخرین برنامه یعنی برنامه پنجم توجه در بحث واگذاری فعالیت های فرهنگی و هنری به شکل عام جدی تر شد.

خسروی اظهار داشت: وزارت فرهنگ در کل کشور نزدیک به ۶۸۰ مجتمع فرهنگی ، هنری که غالبا در دل این مجتمع ها خدمات هنری قابل ارائه است در حال بهره برداری دارد. ۲۰۰ پروژه نیمه تمام از آن جمله اند. از این ۶۸۰ مرکز طبق قانون باید ۲۸۰ مجتمع را به بخش غیر دولتی واگذار کنیم. بنابراین در حال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به این نکته که دولت به این موضوع رسیده که ادامه فعالیت ها به شکل فعلی تقریبا غیر ممکن است ، به خصوص تکمیل پروژه های نیمه تمام ، به جد دنبال واگذاری این تعداد از مجتمع های خود به بخش غیر دولتی است.

وی یکی از مشکلات در بخش تئاتر را به نگرانی از عدم اشتیاق اهالی تئاتر به کمک کردن ، دخالت کردن و امدن و شرکت کردن و گرفتن مسئولیت در شهرستان ها دانست و گفت: در شهرستان ها هیچ پیشنهادی نداشتیم. آنها جلو نمی آیند، یک نگرانی و دغدغه دارند و ما هم درک می کنیم ، چون این کار ها هزینه بر هست و چون تئاتر مثل سینما و موسیقی درامد زایی ندارد علاقه نشان نمی دهند. اگر اهالی تئاتر پیش قدم بشوند این اختیار قانونی را داریم که هزینه های خدمات را از ۰ تا ۱۰۰ پرداخت کنیم و فقط مدیریت را به آنها به عنوان بخش خصوصی واگذار کنیم. حتی اجاره هم از آنها نمی گیریم.

سپس جلیل صادقی زاده دبیر هیات رسیدگی به موسسات هنری تک منظوره درباره قوانین تاسیس موسسات تک منظوره یا موسسات هنری از جمله مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۵ گفت: در سال ۹۰ و با تفویض تشکیل موسسات تک منظوره هنری به معاونت امور هنری لازم بود که خود هنرمندان ، متخصصان عرصه وارد میدان بشوند و ضوابط و مقررات و کمبود هایی که وجود داشت در یک فرمت خاص جمع بندی کنند که با تشکیل کارگروه های تخصصی کارشناسان و جلسات متعدد به شیوه نامه ی صدور مجوز موسسات تکمیلی منجر شد.

صادقی زاده تصریح کرد : اکنون در عرض چند ماه متقاضی می تواند در قالب موسسات چند منظوره به فعالیت در حوزه نمایش بپردازد. بخش خصوصی از امکانات خاصی بهره مند میشود یعنی دولت برای این موسسات تحصیلات ویژه ای هم در نظر گرفته ، به طور مثال این موسسات از مالیات معاف هستند.

این مدیر دولتی در بخش دیگر صحبت هایش به آمار ارائه در خواست ها پرداخته و گفت: از ابتدا که شروع کردیم ۱۰۵ پرونده در خصوص حوزه هنر های نمایشی در تهران داشتیم که از این تعداد ۸۸ مورد پروانه فعالیت دارند. یعنی موسساتی هستند که فعال اند و می توانند طبق قانون در چهارچوب قوانین مربوطه فعالیت داشته باشند. در استان ها با تاخیره چند ماهه آغاز کرده ایم و گستره فعالیت ها و بخش خصوصی به صدور مجوز ها توسعه پیدا می کنند.

وی آغاز پروسه دریافت مجوز را با تکمیل فرم های مربوطه و ارسال آن به دبیرخانه موسسات عنوان کرده و گفت: ارسال مدارک، یک استعلام از واحد تخصصی که باید اعلام نظر کند ارائه می دهند. پس از استعلام از ادارات دیگر ظرف ۲ ماه باید موارد به تصویب هیات رسیدگی به موسسات برسد. پس از آن به به ثبت شرکت ها معرفی می شوند. همه این پروسه ۳ تا ۶ ماه طول می شکد.

*هر فردی با داشتن شرایط می‌تواند یک تعاونی باشد

در پایان مرتضی شیرازی معاون اداره کل دفتر تعاونی های خدماتی وزارت تعاون گفت: امیدوارم اقدامی که در راستای توسعه و گسترش و بسط هنر به ویژه تئاتر از سوی اداره کل هنرهای نمایشی صورت گرفته زمینه مساعد فعالیت بخش غیر دولتی را فراهم کند. نظام اقتصای کشور، فعالیت هایی که در کشور انجام می شود و دارای ارزش افزوده است عمدتا در سه قالب دولتی، تعاملی و خصوصی دسته بندی می شوند.

وی در ادامه گفت: شرکت ها و موسسات و نهاد ها و وزارت خانه ها و مجموعه هایی که دولتی هستند را تقریبا می شناسیم ، در چهارچوب قوانین مشخص شده دولت و حاکمیت آن قرار دارند. از سویی آنچه دولتی نباشد به بخش تعاونی و بخش خصوصی تقسیم بندی می شود که در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی تدوین و پیش بینی شده است.

شیرازی در پاسخ به سوال مدیرکل هنرهای نمایشی مبنی بر این که فعالان حوزه تئاتر چگونه می توانند شرکت تعاونی تشکیل دهند؟ و چه فوایدی در این شرکت های تعاونی برای فعالان و موسسات حوزه تئاتر وجود دارد ؟ ایجاد ارزش افزوده را یکی از مهمترین دلایل کار و فعالیت هر فرد دانسته و افزود: یک شکل فعالیت وجود دارد که در همه جای دنیا به آن کارآفرینی می گویند. اشخاصی که دانش، تجربه ، اطلاعات در زمینه های مختلف را دارا هستند در راستای فعالیتی که دانش آن را دارند و در میان خودشان ایجاد شغل و درامد می کنند. شکل ایجاد کار یا کارآفرینی می تواند درقالب کار هنری نیز باشد.

هر فرد می تواند با دریافت مجوز در حیطه هنر خود از مرجع مربوطه به وزارت تعاون مراجعه کرده و اعلام کند که می خواهد یک تعاونی باشد. این تعداد حداقل می تواند ۷ نفر باشد که سرمایه های اندک خود را در کنار هم قرار می دهند

 

دیدگاه شما چیست؟
نام شما:
آدرس پست الکترونیک شما:
تلفن شما:
دیدگاه:

Share/Save/Bookmark