خاندوزی: انحصار نهادها در صدور مجوز برداشته شود / لزوم اصلاح بی‌عدالتی مالیاتی

پاییز امسال بالاترین نرخ بیکاری را در کشور خواهیم داشت/ وزنه در مجلس باید سمت کمیسیونها برود بجای صحن

[ad_1]

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، خاندوزی، منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در نشست خبری تخصصی که در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، گفت: تجربه مجالس گذشته نشان می‌دهد که مجلس در ایران دچار عیوب ساختاری است و اگر این عیوب ساختاری اصلاح نشود ما هر محتوایی را در قالب طرح یا لایحه و یا بازیگران جدید به عنوان نمایندگان به مجلس بفرستیم آن‌ها فقط می‌توانند درصدی تاثیرگذاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه بین مجلس و گروه‌های اجتماعی و همچنین بین مجلس و جریان‌های تخصصی شکاف وجود دارد و برای رفع عیوب مجلس باید این شکاف برطرف شود، افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان یک ظرفیت تخصصی در کنار مجلس قرار دارد، ولی این ظرفیت به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید از دیگر ظرفیت‌ها برای ارتقای قانون گذاری در کشور استفاده شود.

خاندوزی از ضعف نظارت مجلس به عنوان یکی دیگر از عیوب ساختاری این نهاد یاد کرد و افزود: این ضعف موجب شده که اهتمام کمی نسبت به اجرای قانون در کشور وجود داشته باشد به گونه‌ای که حاکمیت قانون را با درجه اندک و ضعیفی شاهد هستیم.

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به ضعف کمیسیون‌ها و محوریتی که در صحن علنی وجود دارد اشاره کرد و افزود: این موازنه باید معکوس شود یعنی باید وزنه بیشتری به سمت تلاش‌های تخصصی در کمیسیون‌ها اختصاص یابد و صحن علنی نیز سریع‌تر قوانین را به تصویب برساند. به هر روی این مسائل باعث شده که قوانین ما نه تنها سال‌ها بلکه طی چندین دوره در مجلس باقی بمانند مثلا مجلس بعد از چند سال هنوز نتوانسته قانون تجارت را اصلاح کند.

وی فقدان راهبرد‌های تقنینی و نظارتی را یکی دیگر از عیوب مجلس دانست و تصریح کرد: اولویت‌های کشور گاه در مسیر مصوبات مجلس نادیده گرفته می‌شودو البته این به ضعف تحزب در کشور برمی گردد.

خاندوزی با تاکید بر اینکه مجلس باید به اولویت‌های راهبردی کشور تقدم بدهد، افزود: گاهی احساس می‌کنیم امر مهم توسط مجلس فروگذارده شده است. با این وجود نظام رتبه بندی طرح‌ها و لوایح نیازمند بازنگری است.

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی شرایط اقتصادی کلان ایران در وضعیت ویژه‌ای است با این وجود امروز مستلزم راهبرد ویژه‌ای از طرف مجلس هستیم.

وی با بیان اینکه تنگنای بودجه‌ای از سال ۹۷ در کشور به وجود آمد و در ماه‌های اخیر نیز در اوج این تنگنای بودجه‌ای قرار گرفته ایم، افزود: تنگنای بودجه‌ای معلول مقاوم نبودن ساختار اقتصاد ایران و ضربه پذیر و شکننده بودن اقتصاد کشورمان در مواجهه با تحریم‌ها است به هر روی در این تنگنای بودجه‌ای نمی‌توان از دولت انتظار داشت که نقش محرک‌های بودجه‌ای را در اقتصاد ایفا کند.

خاندوزی با بیان اینکه به دنبال شیوع ویروس کرونا نیاز جامعه به رشد اقتصادی، رونق و اشتغال افزایش یافته است، تصریح کرد: پیش بینی بنده این است که در پاییز سال ۹۹ بالاترین نرخ بیکاری را در کشور شاهد باشیم پس جامعه در این شرایط متقاضی اقدام ویژه‌ای است بنابراین یک عطش اقتصادی برای مداخله موثر دولت وجود دارد و این در حالی است که دولت در حوزه محرک‌های رشد و اشتغال چندان دست پری ندارد که بتوانیم از آن توقع داشته باشیم.

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در شرایطی که دولت نمی‌تواند به ایجاد اشتغال کمک کند باید ظرفیت‌های موجود در کشور را برای ایجاد اشتغال بدون نیاز به محرک بودجه‌ای آزاد کنیم و این مهم از طریق برداشتن انحصار‌هایی که در حوزه اقتصاد وجود دارد امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز شاهد مسئله انحصار مجوز‌های اشتغال هستیم، افزود: بخشی از این انحصار را دستگاه‌های اقتصادی به وجود آورده اند همچنین بخشی از آن نیز از طریق نهاد‌های صنفی در حوزه‌های آموزش، بهداشت و درمان و حوزه حقوقی و وکالت به وجود آمده است. با این وجود باید این انحصار برداشته شود.

خاندوزی با تاکید بر اینکه برای برداشته شدن انحصار در صدور مجوز‌های کسب و کار باید ماده هفت قانون اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تغییر پیدا کند و اساسا نظام تایید صلاحیت‌های حرفه‌ای در کشور و نظام مجوز‌های کسب و کار دستگاه‌های دولتی با یک مصوبه انقلابی و جدی تغییر ماهیت بدهد، اظهار کرد: در صورت برداشته شدن انحصار‌ها برآورد این است که بتوانیم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار ظرفیت شغلی جدید بدون نیاز به محرک‌های بودجه‌ای دولت ایجاد کنیم.

وی بر ضرورت رفع بی عدالتی‌های مالیاتی تاکید کرد و گفت: رفع بی عدالتی‌های مالیاتی یکی از مطالباتی است که باید از طریق ساماندهی معافیت‌های مالیاتی که الان به شکل بی سامان، ناعادلانه و غیرهدفمند هستند اصلاح شوند. قطعا این مسئله موجب می‌شود که درآمد‌های بالقوه دولت که ناشی از فرار‌های مالیاتی است و معافیت‌های مالیاتی هستند به فعلیت برسند.

خاندوزی بیان کرد: درآمد‌های جدید مالیاتی می‌تواند بار مالیاتی را از روی اقشار ضعیف جامعه بردارد و از طرفی اگر فرار مالیاتی و معافیت‌های مالیاتی را کاهش دهیم می‌توانیم به این مسئله فکر کنیم که حتی در سال‌های آینده نرخ‌های مالیاتی بخش‌های تولیدی، رسمی و شرکتی کشور را نیز کاهش بدهیم.

منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه در کشور از سال ۹۷ به طور آشکار مطالبه رهبری بوده و سند‌های خوبی هم از طرف سازمان برنامه و بودجه در این راستا تهیه شده گفت: با وجود تهیه این سندها، اما متاسفانه در مرحله تنظیم لایحه بودجه سال ۹۹ از آن‌ها استفاده نشد و در واقع ردپای اندکی از آن اصلاحات در لایحه بودجه سال ۹۹ وجود دارد.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد که برای تهیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیازمند مجموعه‌ای از قواعد اصلاحی هستیم تا امیدوار باشیم که در بودجه سال آینده بخش زیادی از منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه اصلاح ساختار بودجه را محقق کنیم.

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *