انتقاد از جذب هیات علمی زنان در دانشگاههای دخترانه

انتقاد از جذب هیات علمی زنان در دانشگاه های دخترانه

[ad_1]

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مقدم، معاون فرهنگی دانشگاه الزهرا در نشست معاونان فرهنگی دانشگاههای کشور که با حضور وزیر علوم برگزار شد ،گفت: در درون مجموعۀ آموزش عالی کشور هم اکنون ۷ دانشگاه ویژۀ دختران و دو دانشگاه بزرگ با داشتن مراکز دخترانه مشغول به فعالیت هستند که از بزرگترین آن‌ها که دانشگاه الزهراست با بیش از ۱۰ هزار دانشجو و کوچک‌ترین که حدود ۵۰۰ دانشجو تربیت می‌کند، در این مجموعه قرار می‌گیرند.

مقدم اضافه کرد:لزوم توجه به آموزش عالی دختران از سال‌های دور به دلایل مختلف وجود داشته است، چنان که پیشینۀ تاریخی دانشگاه الزهرا به سال ۱۳۴۳ یعنی ۵۶ سال پیش بازمی گردد. بنا به سیاستگذاری‌های دوره‌های مختلف شاهد رشد این مدل از دانشگاه‌ها در دو دهۀ گذشته بوده ایم که نیازمند بررسی جدی برای شیوۀ ادامۀ حیات این دانشگاه‌های کوچک است.

وی افزود:به پیشنهاد فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، غفاری، در سال گذشته اولین نشست مشترک رؤسا و معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های ویژۀ دختران در ۱۸ تیرماه ۱۳۹۸ با حضور همۀ دانشگاه‌های مرتبط در دانشگاه الزهرا برگزار و سنگ بنای دبیرخانۀ شورای هماهنگی معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های دخترانۀ سراسر کشور گذاشته شد و معاونت فرهنگی دانشگاه الزهرا به عنوان اولین دوره مسئولیت دبیرخانه را به عهده گرفت.

مقدم اضافه کرد:هدف از این نشست بررسی وضعیت موجود دانشگاه‌ها و امکان سنجی برای تعامل بیشتر در جهت افزایش ظرفیت‌ها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی بود.نشست دوم در ۲۹ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های مذکور در محل وزارت تشکیل و دستورالعمل اجرایی پیشنهادی دبیرخانه مورد بررسی و مداقه قرار گرفت. در دستورالعمل پیشنهادی تلاش برای ایجاد و افزایش مشارکت فرهنگی، اجتماعی و علمی در میان مسئولان فرهنگی و دانشجویان دانشگاه‌های دخترانۀ سراسر کشور قید شده است.

وی ادامه داد: شکل گیری این مجموعه و همگامی این دانشگاه‌ها به معنای جداسازی نیست و این همگامی در جهت افزایش توانمندی‌ها برای حضور شایسته‌تر در میان دانشگاه‌های بزرگ و توانمند کشور است. دانشگاه‌های ویژه دختران فارغ از تک جنسیتی بودن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

معاون فرهنگی دانشگاه الزهرا افزود:با توجه به پراکندگی این نوع دانشگاه‌ها در سراسر کشور و ویژگی‌های بومی و منطقه ای، آن چه مدنظر است استفاده از ظرفیت‌های مکمل و دستیابی به توان مضاعف برای تربیت نسلی نو و تاثیرگذار است. تربیت دختران تاثیر مضاعف بر فرهنگ سازی جامعه خواهد داشت چرا که خود نیمی از جامعه و پرورش دهندۀ تمام جامعه اند.

 

وی تاکید کرد:نکتۀ مهم در خصوص دانشگاه‌های ویژۀ دختران استفاده از تمامی ظرفیت‌های آموزش عالی است. استفاده از اساتید توانمند فارغ از جنسیت. این گونه دانشگاه‌ها تنها در جذب دانشجو مقید به حضور دختران هستند و شایسته است برای علم آموزی از همۀ ظرفیت‌های جامعه استفاده کنند. متاسفانه در روز‌های اخیر سخنی در رسانه‌ها از برخی مسئولین وزارت علوم منتشر شد مبنی بر جذب بانوان عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های دخترانه که این سخن موجب برخی نگرانی‌ها در دانشگاه‌های ما شده است. دریافت آموزش از هر فرد شایسته‌ای اعم از خانم و آقا زیبندۀ دختران ماست.حضور اجتماعی شایستۀ دختران، پس از فراغت از تحصیل، در گرو قرار داشتن در یک جامعۀ متعادل در درون دانشگاه است. همان گونه که دانشگاه‌های ویژۀ دختران نباید از حضور آقایان شایستۀ عضو هیئت علمی محروم گردند، سایر دانشگاه‌ها نیز نباید از دیدن شایستگی‌های بانوان عضو هیئت علمی محروم شوند؛ لذا شایستگی را ملاک حضور در هر دانشگاهی قرار دهید.

مقدم خاطر نشان کرد:تلاش می‌کنیم در سال‌های آینده شاهد دانشگاه‌هایی با تعامل افزون‌تر با یکدیگر و با جامعه باشیم.

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *