تخریب انفجاری کنترل شده سازه واقعی توسط یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود انجام شد

تخریب انفجاری کنترل شده سازه واقعی از سوی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شاهرود انجام شد

[ad_1]

سید احمد ابوالقاسمی فر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو از انجام موفقیت آمیز اولین تخریب انفجاری کنترل شده (دمولیشن) سازه واقعی در کشور خبر داد و گفت: محمد تاجی عضو هیأت علمی گروه معدن این دانشگاه توانست به عنوان مسؤول انفجار و طراح دمولیشن، یک ساختمان در مقیاس واقعی را در یزد با موفقیت کامل توسط مواد منفجره، تخریب کند.

ابوالقاسمی فر در معرفی مجری این طرح گفت: محمد تاجی یکی از متخصصین سرشناس حوزه بهینه سازی و مهندسی انفجار است. وی عضو هیأت علمی گروه مهندسی معدن دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود است و مجری بیش از ۶۰ طرح تحقیقاتی و دارای صلاحیت سیکل مواد منفجره کشور و از معروفترین افراد این حوزه در پروژه‌های معدنی و عمرانی می‌باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص روند شکل گیری این طرح از آغاز تا انجام گفت: با هدف گذاری مناسب انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود، از سال ۱۳۹۱ حلقه علمی مهندسی انفجار با حمایت‌های بی دریغ مدیران دانشگاه شروع به فعالیت نمود. با استفاده از دانش تصمیم گیری فردی و گروهی؛ تیم سازی اساتید، دانشجویان، فارغ التحصیلان علاقمند و فعالین متعهد و دلسوز در صنعت شکل گرفت. با انجام بیش از ۷۰ جلسه (عمدتا بصورت مجازی) و انجام بیش از ۵۰ طرح تحقیقاتی و پژوهشی، بستر علمی و دانشی لازم مهیا شد. از سمت صنعت نیز با ایجاد و مشارکت یک تیم حرفه ای، بستر فنی و مهارتی مورد نیاز ایجاد شد. خوشبختانه دو بال صنعت و دانشگاه در گروه بهینه سازی عملیات انفجار، تجلی بخشید و انجام موفقیت آمیز در مقیاس واقعی را در پی داشت.

وی در مورد جایگاه و اهمیت تخریب سازه‌ها توسط مواد منفجره توضیح داد: چند شرکت عمدتا آمریکایی با توجه به دانش و تجربه ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم و انجام تست‌های میدانی، در زمینه تخریب انفجاری سازه ها، در سطح دنیا فعالیت می‌کنند. سطح بالای تکنولوژی و دانش مهندسی انفجار بکار رفته در دمولیشن، منجر به انحصاری بودن این علم شده است.

ابوالقاسمی فر در مورد دانش مهندسی و مراحل انجام کار تشریح کرد: تمامی مراحل شبیه سازی، تحلیل سازه ای، طراحی و پیاده سازی دمولیشن توسط تیم ایرانی که در کشور آموزش دیده اند با موفقیت کامل و با رعایت تمامی ملاحظات ایمنی و امنیتی و بدون هیچ گونه آسیب به سازه‌ها و تأسیسات اطراف انجام شد.

عضو هیأت علمی گروه معدن دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود تاکید کرد: مهمترین بخش این فرآیند، حسن اعتماد و پذیرش ریسک ارگان‌های مربوطه است. ریسک پذیری مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی، درک بالای مسؤولین اسلحه و مهمات ارتش و اعضای فهیم هیأت ناریه استان یزد، قابل تقدیر است که در عمل، اعتماد به دانش و توان داخلی و تکیه بر اقتصاد درون زا را عینیت بخشیدند.

ابوالقاسمی فر در خصوص وظایف مسؤول انفجار و طراح این عملیات خاطر نشان کرد: در اصل مسؤولیت فنی، امنیتی و ایمنی تمام فرایند انفجار بر عهده مسؤول انفجار است که وظیفه تمام امور انفجار را بر عهده دارد. شبیه سازی انفجار و محاسبات مربوط به مقدار، نوع و تعداد سیستم انفجاری، موقعیت مواد منفجره و چیدمان ابزار انفجاری بر عهده طراح دمولیشن است.

این مقام مسئول در خصوص الزامات کار‌های انفجاری ابراز کرد: طراحی، شبیه سازی، پیاده سازی و نظارت کار‌های انفجاری توسط یک تیم مجرب و متخصص انجام می‌شود. بهترین طراحی انفجار بدون پشتوانه یک گروه حرفه‌ای متخصص، اصلا عملیاتی نمی‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در خصوص استرس و تنش‌های شغلی طرح انفجاری خاطر نشان کرد: در این خصوص، جمله جالبی در بین آتشکاران است که تمام فشار و استرس کار در همان لحظه انفجار، از بین می‌رود. به گفته محمد تاجی که بیش از ۱۵ سال آموزش دوره‌های مهارتی و عملیاتی آتشکاران را انجام داده است “در کار انفجار اولین اشتباه، مساوی با آخرین اشتباه است. ” بنابراین مقوله استرس، ذاتی از کار محسوب می¬شود و البته انسان در انجام کار‌های مورد علاقه، حال خوبی دارد.

وی در خصوص ویژگی‌های بارز این پروژه ابراز کرد: ساختمان مد نظر دارای کشیدگی زیاد و در یک طبقه ساخته شده بود و لازم به ذکر است که دمولیشن سازه‌های کوتاه به مراتب مشکل‌تر و حساس‌تر از ساختمان‌های بلند می‌باشد. بومی سازی در طراحی و استفاده از سیستم انفجاری و مواد منفجره غیر تخصصی از ویژگی‌های این طرح محسوب می‌شود. نکته قابل اعتنا، بروز و ظهور واقعی ارتباط صنعت و دانشگاه بود.

ابوالقاسمی فر درباره اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه در این موفقیت حلقه مفقود صنعت و دانشگاه و گلوگاه اصلی تولید و ارایه خدمات مهندسی گفت: انگیزه، نیاز‌ها و آمادگی بخش صنعت قابل قبول و مشخص است. به نظر، مشکل کلیدی در سمت دانشگاه باشد که گا‌ها با تولید دانش و تخصص غیر ضروری برای کشور – و یا صرفا مطلوب برای خارج کشور علاوه بر کاهش کارایی فارغ التحصیلان برای بازار کار، بستر حداقلی دانشی مورد نیاز کشور را اغناء نمی‌کند. در دانشگاه ها، متأسفانه با برچسب دانش و علوم روز، صرفا با خروجی‌هایی مانند تولید مقالات علمی و ارائه دانش آموخته‌های ناسازگار با خواسته‌های بازار کار و اولویت‌های واقعی کشور، مواجه هستیم.

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *