منتشر نشود/ بازگشت اخترشناسان به ۱۱ میلیارد سال قبل/ از مزه غذا‌های مجازی تا تشخیص ملکولی کرونا در ۵۵ دقیقه

[ad_1]

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

اخترشناسان تصویری از یک کهکشان بسیار نادر گرفتند که به «حلقه کیهانی آتشین» موسوم بوده و از ۱۱ میلیارد سال پیش وجود داشته است. این کهکشان که تقریبا هم جرم راه شیری است، به صورت دایره با یک حفره در مرکز، شبیه یک دونات است. این کشف، نظریه‌هایی که درباره تشکیل اولیه ساختار کهکشان و تکامل آن است را تکان می‌دهد.

یک محقق دانشگاه میجی در ژاپن ابزاری با صفحه لیسیدنی طراحی کرده است که زمانی که آن را درون دهان می‌گذارید، می‌تواند طعم و مزه غذا‌های مجازی را تداعی کند. این دستگاه متکی به الکترولیت‌هایی است که در داخل پنج ژل مختلف قرار دارند و پنج طعم اصلی یعنی ترشی، شیرینی، تلخی، شوری و اومامی را برای کاربر تداعی می‌کند.

دانشمندان فیلیپینی ماده ضدعفونی مخصوص تلفن همراه درست کرده‌اند که آن‌ها را از تمام ویروس‌ها به ویژه ویروس کرونا پاک می‌کند. آن‌ها در این مورد می‌گویند: زمانی که اکسید نقره و تیتانیوم را به نانوذرات تجزیه کردیم، فعال شدند و به انواع مختلف سطوح چسبیدند و آن‌ها را ضدعفونی کردند.

شرکت پیریدیکتیو انکولوژی (Predictive Oncology) در حال توسعه فناوری ساخت نوعی واکسن برای مقابله با ویروس کرونا است. به گفته کارتر این فناوری به‌گونه‌ای است که بدن را وادار به تولید واکسن می‌کند، در واقع برخلاف واکسن‌های رایج که از ویروس ضعیف شده استفاده می‌کند، در این فناوری به بدن پروتئینی تزریق می‌شود تا بدن واکسن مورد نیاز را تولید کند.

محققان اسپانیایی، میکروسکوپ بسیار کوچکی ساختند که می‌تواند در مقیاس‌نانومتری تصویربرداری کند در حالی که هزینه تولید انبوه این میکروسکوپ می‌تواند در حدود ده یورو باشد. دکتر انجل دیگیوز، از دانشگاه بارسلونا می‌گوید:  پروژه‌ای به نام ChipScope را در دست اجرا داریم که در آن از منابع بسیار کوچک نور برای رفع محدودیت‌های فعلی میکروسکوپ‌های نوری استفاده می‌شود. محققان این پروژه به دنبال توسعه فناوری هستند که بسیار کوچک باشد به طوری که در جیب جا شود. دیگیوز می‌گوید: «ممکن است نهایت کار این باشد که تلفن همراه به‌گونه‌ای اصلاح شود که بتوان از فضای نانومتری تصویربرداری کرد.»

اسماعیل زاده مدیر شرکت دانش‌بنیان «سلامت یار بهشت دایان» گفت: با پژوهش‌های شبانه روزی توانستیم کیتی مولکولی به روش real-time pcr را طراحی کنیم که بتواند در کمترین زمان و با کمترین میزان ویروس، ویروس را در مخاط بیمار شناسایی کند. خوشبختانه تاییدیه کیت تشخیص مولکولی توسط انستیتو پاستور را اخذ کردیم و آنرا به اداره کل تجهیزات پزشکی ارسال کردیم؛ اکنون در حال اخذ مجوز تولید هستیم تا بتوانیم بعد ازآن به تولید انبوه برسیم.

محققان دانشگاه توماس جفرسون در آمریکا توانسته‌اند به روش‌های تکنیکی ابداعی خود نخستین نقشه سه‌بعدی از این سلول‌های عصبی را به تصویر بکشند. تنها اندامی که نقشه مفصل و با وضوح بالای سه‌بعدی از آن داریم، مغز است. به همین دلیل سعی کردیم که نخستین نقشه جامع برای این سیستم عصبی قلب را نیز فراهم کنیم که مرجعی برای سایر محققان در طیف‌های وسیع تحقیقاتی در مورد عملکرد، فیزیولوژی و اتصال نورون‌های مختلف در ICN باشد.

شنیدن اخبار غم‌انگیز آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و سوختن درختان بلند قامت، قلب آدمی را به درد می‌آورد که چرا در دنیای مدرن امروز نمی‌توانیم از چنین وقایعی پیشگیری کنیم یا هنگام بروز با حداقل آسیب جلوی آن‌ها را بگیریم به ادعای مسئولان سالانه به‌طور میانگین حدود ۱۵هزار هکتار از جنگل‌های ایران دچار آتش‌سوزی می‌شود.

یک استارت‌آپ کانادایی به دنبال استفاده از گرافن برای ساخت بلندگو است. این شرکت از کامپوزیتی که حاوی ۹۵ درصد گرافن است برای تولید هدفونی موسوم به GQ استفاده کرده است. شرکت اورا (Ora) در این هدفون‌ها از درایور صوتی ۴۰ میلی‌متری استفاده کرده که صدا تولید می‌کند. این هدفون به دلیل بهره‌مندی از گرافن، عملکرد جالب توجه و در عین حال قیمت پایینی نیز دارد. در این هدفون به جای این که از تک‌لایه گرافنی استفاده شود، کامپوزیتی به کار برده شده که در آن هزاران لایه روی هم با استفاده از یک ماده اتصال دهنده قرار گرفته است.

[ad_2]